Данная работа посвящена сравнительному анализу систем мотивации труда на примере таких косметических предприятий, как российская фабрика «Свобода» и французское предприятие L’Oréal Paris. Цель исследования заключается в выявлении эффективных методик построения системы мотивации с учетом особенностей менталитета в России и Франции. Авторы проводят социологический анализ портрета работника в обеих странах, а также рассматривает влияние менталитета на системы мотивации в реальных компаниях. Исследование фокусируется на нематериальных стимулах труда и предполагает, что особенности русской ментальности могут быть использованы в качестве преимущества при построении эффективной системы мотивации. Объектом исследования являются системы мотивации персонала России и Франции, а предметом - влияние менталитета на эти системы. В ходе работы проводится анализ существующих методик в косметических компаниях и выявляются сильные стороны французской системы мотивации, которые можно успешно адаптировать в российских условиях.
The paper provides to a comparative analysis of labor motivation systems on the example of such cosmeceutical enterprises as the Russian factory “Svoboda” and the French enterprise «L’Oréal Paris». The authors suggest the possibility of successful implementation of French methods of personnel management and motivation in Russian companies. The purpose of the study is to identify effective methods for building a motivation system taking into account the peculiarities of the mentality in Russia and France. The authors conduct a sociological analysis of the employee profile in both countries, and also consider the influence of mentality on motivation systems in these companies. The study focuses on intangible labor incentives and suggests that the features of the Russian mentality can be used as an advantage in building an effective motivation system. The object of the research is the motivation systems of personnel in Russia and France, and the subject is the influence of mentality on these systems. In the course of the research the analysis of existing methods in cosmetic companies is carried out and the strengths of the French motivation system which can be successfully adapted in Russian conditions are identified.