The amount of target language that should be used in foreign language teaching is still a hotly debated topic. The exclusive use of L2 is peacefully accepted when the classes are multilingual, due to the absence of a common language among the students, however, it is less tolerated when the classes are monolingual. The object of this study, it is the observation and field study of Russian monolingual classes, regarding the exclusive use of the L2 during Italian courses and the analysis of the common opinion that Russian students have on the matter. The purpose, is to understand the background and the concrete difficulties, which can generate a sense of frustration in students. The scientific novelty, consists of studying the topic discussed from different angles. The common opinion of Russian students regarding the topic in question was in fact collected and analysed, but its concrete use was also tested in the field. As a result, the study offers some possible proposals to help students overcome the initial mistrust and anxiety that may arise when faced with a new approach.
Частота использования целевого языка L2, который должен использоваться в преподавании иностранных языков, все еще является предметом многочисленных дискуссий. Исключительное использование L2 мирно принято, когда классы многоязычны, из-за отсутствия общего языка среди студентов, оно, напротив, менее терпимо, когда классы одноязычны. Объектом данного исследования является наблюдение и практическое изучение русских одноязычных классов в процессе овладения L2 без использования языка-посредника на курсах итальянского языка, а также анализ общего мнения русскоговорящих обучающихся по рассматриваемому вопросу. Цель состоит в осмыслении предпосылок и конкретных трудностей, которые могут вызвать у обучающихся чувство разочарования. Научная новизна раскрывается в различных точках зрения на рассматриваемую проблему. В ходе исследования было собрано и проанализировано общее мнение российских обучающихся по рассматриваемой теме, а также опробованы конкретные результаты исследования на практике. На основании результатов исследования разработаны некоторые предложения, которые помогут обучающимся преодолеть первоначальное недоверие и тревогу, возникающие при столкновении с новым подходом.