Эсхатологическое сознание эпохи модерна характеризуется доминированием двух идей - антифинализмом, указывающим на бесконечность духовной эволюции человека и космоса, и антропологической агентностью, постулирующей важную роль индивида в развитии эсхатологического процесса. В фокусе внимания статьи - спиритуалистическое движение, участники которого ожидали скорого наступления нового этапа человеческой эволюции. В исследовании выдвинуто предположение, что генезис эсхатологического сознания участников движения был обусловлен спецификой их коммуникации с духовным миром. Во-первых, генезис эсхатологического сознания обусловлен событием утраты значимого человека и переживанием ностальгии. Эсхатологический верификационизм спиритуалистов определяется как проекция их травматического опыта на окружающий мир. Во-вторых, в качестве фактора возникновения эсхатологического сознания рассматривается автоматическое письмо как практика, определявшая трактовку спиритуалистами медиума как особого антропологического типа. В-третьих, раскрываются особенности устройства сеанса, которые могли формировать эсхатологическое сознание, а само движение подводится под категорию миллениального культа. Спиритуалистическая трактовка духовной коммуникации как акта выхода за пределы «земного» языка в область «языка мысли» характеризуется как эсхатологическая, так как утверждает однозначное и неопосредованное «земной» символической системой видение устройства реальности. Ключевой причиной формирования эсхатологического сознания предлагается считать пребывание спиритуалистов в пограничной ситуации эсхатологического ожидания.
Two ideas haunt the eschatological consciousness of modernity: antifinalism, signifying the infinity of spiritual evolution of man and the cosmos; anthropological agency, postulating the important role of man in the development of the eschatological process. The article focuses on the modern spiritualist movement, whose participants anticipated the imminent beginning of a new stage of human evolution. The study suggests that the genesis of the eschatological consciousness of the movement’s participants was conditioned by the specifics of their communication with the spiritual world. Firstly, the condition for the genesis of eschatological consciousness was the loss of a significant person and the psychological experience of nostalgia. Thus, the eschatological verificationism of spiritualists is defined as the projection of their traumatic experience onto the world around them. Secondly, automatic writing practice played a crucial role in the emergence of eschatological consciousness, it determined the spiritualists’ treatment of the medium as a special anthropological type. Thirdly, the features of the séance that may have shaped eschatological consciousness are revealed, while the movement itself is categorized as a millenial cult. The spiritualist interpretation of spiritual communication as an act of transcending “earthly” language into the realm of the “language of thought” is eschatological, because it affirms un unambiguous vision of reality, which is unmediated by any “natural” symbolic system. The borderline situation of eschatological expectation was the key reason for the formation of eschatological consciousness.