В статье исследуется репрезентация риторического приема иронии в современном французском политическом медиапространстве. В ракурсе политической медиариторики как полигуманитарной науки анализируется языковая актуализация иронии как лингвистического феномена во французских политических дебатах с участием таких акторов политической арены современной Франции, как Жан-Люк Меланшон, Эрик Земмур, Марин Ле Пен, Э. Макрон. Определяется, что, посредством иронии продуцируется особый персуазивный эффект, обусловливающий восприятие реципиентом замысла политика и моделирующего, в конечном итоге, отношение аудитории к личности политического деятеля. Подчеркивается, что во французской политической медиакоммуникации ирония как риторический прием выступает в качестве особого выразительного, стилистически-маркированного средства репрезентации отношения акторов современной политической арены к своим оппонентам. Новизна работы обусловлена как возрастающим интересом к проблематике лингво-когнитивных исследований мировой политической медиакоммуникации в целом, так и отсутствием работ в области анализа иронии как риторического приема на материале языковых единиц, репрезентирующих вербальное поведение французских политиков в современной российской коммуникативистике.
The article considers the representation of irony as a frequently used rhetorical feature in contemporary French medialandscape within new integrated approach to the study of political media communications, represented as a separate discipline that is political media rhetoric. By the example of analysis of the verbal behavior and political mediacommunication of such outstanding actors on the French political stage as Jean-Luc Mélenchon, Marine Le Pen, Emmanuel Macron and Éric Zemmour it is attempted to illustrate that diverse attributes and peculiarities of the linguistic usage of such rhetorical attribute as irony could deface their opponents creating the appropriate political image. The envisaged exemples that determine the usage of irony in contemporary political communication of the French politicians were extracted from debates represented in French medialandscape. It is attempted to illustrate that by using such rhetorical feature as irony the persuasive strategy by influencing people’s consciousness could be realized that permits to model an attitude and opinion towards current political context. The originality and novelty of the analysis exposed in the paper consists in the fact that the scope of research regarding the analysis of diverse figures of speech used in contemporary French political communication is unexplored. It is as well mentioned that the practical significance of the article could be determined by implementing the exemples of the extracted language units into method books while teaching the language of French political discourse at Universities to students of politics and future international journalists.