The article is devoted to the actual issue of studying literature at school through the prism of theory and methods of comparative studies. The most important matter is the overall application of the comparative method theory (comparatism) in literature lessons and its widespread use in practice. The authors emphasize that literary comparative studies are one of the modern directions, which is focused on ensuring the cultural identification of the student and the advancement of his or her critical independence. It also focuses on ideas about the historical and literary process and the ways of development of literature. The potential of such comparative methods as: comparing literary characters of same work, comparing its episodes, employing comparative analysis to trace the influence of the landscape on the mindset or spirits of the character, as well as comparing various authors belonging to the same era but coming from different cultural and national backgrounds are considered that allows students to achieve a complete understanding of the work’s ideas, and its interpretation, thus revealing the general laws of a unitary literary and cultural process. We can identify a working classification of comparative study of different kinds of literature. Recommendations for the types of exercises are given: speech exercises for teaching written messages; written speech exercises for working with printed text; comparative tests after reading the work; a test based on the character, work, author, literary direction; a proposal to interpret the work or work of the author as a whole (photo, video - collage) to the work or presentation in the form of historical and / or cultural commentary on the selected topic, etc.
Статья посвящена актуальному вопросу изучения литературы в школе через призму теории и методов сравнительного исследования. Наиболее важным вопросом является общее применение теории сравнительного метода (компаративизма) на уроках литературы и ее широкое применение на практике. Авторы подчеркивают, что литературоведение является одним из современных направлений, которое ориентировано на обеспечение культурной идентификации студента и развитие его критической самостоятельности. Она также фокусируется на представлениях об историко - литературном процессе и путях развития литературы. Рассматриваются возможности таких сравнительных методов, как: сравнение литературных персонажей одного и того же произведения, сравнение его эпизодов, использование сравнительного анализа для прослеживания влияния пейзажа на образ мыслей или дух персонажа, а также сравнение различных авторов, принадлежащих к одной эпохе, но происходящих из разных культурных и национальных слоев, что позволяет студентам достичь полного понимания идей произведения и его интерпретации, раскрывая тем самым общие закономерности единого литературно - культурного процесса. Авторами предложена рабочая классификация сравнительного изучения различных видов литературы. Изложены рекомендации по типы упражнений: речевые упражнения для обучения письменным сообщениям; письменные речевые упражнения для работы с печатным текстом; сравнительные тесты после прочтения работы; тест на основе характера, работы, автора, литературного направления; предложение интерпретации произведения или работы автора в целом (фото, видео - коллаж) к произведению или презентации в виде исторического и / или культурологического комментария по выбранной теме и др.