В статье обосновывается необходимость обучения терминологическому словообразованию иноговорящих учащихся на начальном этапе изучения русского языка. Формирование словообразовательной компетенции, усвоение наиболее продуктивных моделей способствуют расширению потенциального словарного запаса инофонов при изучении общенаучной лексики и предоставляют широкие возможности в их репродуктивной деятельности. Авторы предлагают систему работы по формированию указанной разновидности языковой компетенции на материале общенаучной лексики учебников для начальной школы естественно-научного и гуманитарного направлений.
The article proves the necessity of teaching the terminological word-formation to the students speaking foreign languages at the initial stage of studying the Russian language. The formation of word-formative competence and the assimilation of the most productive models promote the expansion of the potential vocabulary stock of the students speaking foreign languages while studying general scientific vocabulary and provide broad opportunities in their reproductive activities. The article proposes a system of work for the formation of this kind of language competence using the material of general scientific vocabulary of textbooks for the primary school of natural science and humanitarian areas.