Современная когнитивно-коммуникативная лингвистика изучает, в частности, метасмысл - все то, что не высказывается прямо, а подразумевается в устных и письменных текстах. В круг интересов когнитивной лингвистики входит также проблема понимания и применения скрытых средств речевого воздействия на знания, поведение и чувства участников речевого взаимодействия. Для раскрытия метасмысла применяются исследовательские практики когнитивно-коммуникативного направления в лингвистике. В работе представлены примеры семантико-синонимичных рядов, созданные когнитивными претекстовыми программами (претекст-стимулами) эвфемизации/дисфемизации устной и письменной речи. В исследовании показано также, как процессы эвфемизации и дисфемизации могут влиять на целые тексты, придавая им отрицательную или положительную модальность.
The cognitive-communicative linguistics studies, in particular, meta-sense, i.e. everything expressed indirectly and implied in oral and written texts. The range of interests of cognitive linguistics includes the problems of understanding and applying meta-sense in figures of indirect communication. Also, linguists focus on the problem of understanding and application of these hidden linguistic means on the knowledge, behavior and emotions of communication participants. To reveal the meta-sense in texts, we use practices of cognitive-communicative linguistics. The article presents examples of the semantic-synonymous scales created by the pretext programs of euphemisation and disphemisation of oral and written speech. The study also demonstrates how the processes of euphemization and dysphemization can affect entire texts, giving them a negative or positive modality.