An intralinguodidactic reform of STEM English curricular design: a case study of scientific literature reading

To match the teaching demands of STEM talents with global competence, an innovative intralinguodidactic methodological approach has been designed and experimented in curricular constructions of STEM English education. In this research project, the construction of English reading course is focused on achieving the training aim of global competence. The aim of this paper is to develop a practical curricular framework of Scientific Literature Reading on the methodological base of intralinguodidactics. The object of this paper is to evaluate the intralinguodidactic curricular framework of STEM English course. The subject is to examine the effectiveness of employing intralinguodidactics as a methodological basis for curricular design. The relevance of this project has been proven by the teaching practice in three aspects: interconnection, decentration, and compatibility. The teaching practice proves that global competence is a set of knowledge, skills, competencies and personal qualities allowing STEM talents to develop communicative competence of a foreign language. And global competence is shaped by future careers of a graduate. Hence, the educational process of STEM English acquires a new meaning, that is, it becomes a process of the autonomous cognition and digestion of English information literacy materials entertaining professional and sociocultural significance.

В целях соответствия требованиям развития глобальной компетентности у обучающихся по программам STEM был разработан инновационный интралингводидактический методологический подход, прошедший апробацию в ходе экспериментального обучения по учебным программам STEM-образования на английском языке. В этом исследовательском проекте построение курса чтения на английском языке направлено на достижение цели развития глобальной компетентности. Целью данной статьи является разработка практической учебной базы чтения научной литературы на методологической базе интралингводидактики; оценка внутрилингводидактической учебной структуры курса английского языка по программам STEM-образования. Предметом исследования является изучение эффективности применения интралингводидактики в качестве методологической основы для разработки учебных программ. Новизна этого проекта доказана практикой преподавания по трем аспектам: взаимосвязь, децентрация и совместимость. Педагогическая практика доказывает, что глобальная компетентность - это совокупность знаний, умений, компетенций и личностных качеств, позволяющих STEM-талантам развивать иноязычную коммуникативную компетентность. А глобальная компетентность формируется будущей карьерой выпускника. Таким образом, учебный процесс STEM English приобретает новый смысл, то есть становится процессом автономного познания и усвоения англоязычных информационных материалов, имеющих профессиональную и социокультурную значимость.

Авторы
Издательство
Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования Самарский государственный технический университет
Номер выпуска
2
Язык
Английский
Страницы
45-60
Статус
Опубликовано
Том
20
Год
2023
Организации
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
  • 2 Liaoning University of Science and Technology
Ключевые слова
global competence; STEM English; curricular reforms; English Information Literacy; intralinguodidactics; глобальная конкурентоспособность; английский язык STEM; учебные реформы; английская информационная грамотность; интралингводидактика
Дата создания
28.12.2023
Дата изменения
28.12.2023
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/104164/
Поделиться

Другие записи