Сегодня в социуме идут процессы переосмысления классических интерпретаций современной истории, ставших привычных за последние три десятилетия. Вековой опыт российской рекламы - это ценный багаж, который должен быть не списан на склад истории, а использован для самоопределения страны и развития ее социальных коммуникаций. В материале автор обращает внимание на исторический путь некоммерческой рекламы в ее разнообразных форматах, а коммерческую рекламу в дореволюционное и особенно советское время рассматривает как продуктивную деятельность, выходящую за рамки решения чисто экономических задач. Изучение этих проблем в курсе истории коммуникаций даст возможность будущим специалистам, а ныне студентам, получить базисные знания, которые станут основой понимания современной ситуации и перспектив развития российской коммуникационной индустрии.
The processes of rethinking the classical interpretations of modern history that have become familiar over the past three decades are taking place in society now. Centennial experience of Russian advertising is a valuable baggage that should not be written off to the storehouse of history, but used for the self-determination of the country and the development of its social communications. The author of the article draws attention to the historical path of non-commercial advertising in its various formats and considers commercial advertising in pre-revolutionary and especially Soviet times as a productive activity that goes beyond solving purely economic problems. Studying these problems in the course of the history of communications will enable future specialists, now students, to gain basic knowledge that will become the basis for understanding the current situation and prospects for the development of the Russian communication industry.