Strategic analysis during Internet company’s entry into the international market in a crisis of the external environment

The article shows that the field of activity of Internet companies has significant specifics that distinguish it from the real sector of the economy or services. First of all, this refers to the intangible and mass nature of the provision of services. However, carrying out activities in collaboration with other sectors of the economy, the characteristics of the field of activity change significantly. It is shown that the ideas about the specifics of the activities of Internet companies that have developed in the scientific literature do not correspond to reality. As a result of the analysis of the practice of entering the market of Internet companies and expert opinions, it was revealed that the most significant factors in the conditions of instability of the external environment are political and technological factors that determine the possibility of operating in a new national market. Economic and social factors are also very significant and determine the possibilities of access to resources, the level of investment and profit, but they can be attributed to less significant ones. It is shown that in order to take into account all the factors that affect the possibility of entering the international market of an Internet company, they must be ranked in order of importance, determining the possibility of entry and influencing the level of return on investment. At the same time, the results of a strategic analysis should allow one to draw a conclusion about the level of competition, the presence of a target audience, the choice of a product and the identification of channels for its promotion.

В статье показано, что сфера деятельности интернет-компаний имеет существенную специфику, отличающую ее от реального сектора экономики или услуг. В первую очередь это относится к нематериальному и массовому характеру предоставления услуг. Однако, осуществляя деятельность в коллаборации с другими сферами экономики, характеристика сферы деятельности существенно меняется. Показано, что сложившиеся в научной литературе представления о специфике деятельности Интернет-компаний не отвечают действительности. В результате анализа практики выхода на рынок интернет-компаний и экспертных мнений было выявлено, что наиболее значимыми факторами в условиях нестабильности внешней среды являются политические и технологические факторы, определяющие возможности осуществления деятельности на новом национальном рынке. Экономические и социальные факторы также являются весьма значимыми и определяют возможности доступа к ресурсам, уровень инвестиций и прибыли, однако их можно отнести к менее значимым. Показано, что для учета всех факторов, оказывающих воздействие на возможности выхода на международный рынок интернет-компании, их необходимо ранжировать по значимости на определяющие возможность входа и воздействующие на уровень окупаемости инвестиций. При этом, результаты стратегического анализа должны позволять делать вывод об уровне конкуренции, наличии целевой аудитории, выбора продукта и определения каналов его продвижения.

Авторы
Издательство
Общество с ограниченной ответственностью Аналитика Родис
Номер выпуска
3-1
Язык
Английский
Страницы
853-858
Статус
Опубликовано
Том
13
Год
2023
Организации
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
Ключевые слова
internet companies; external environment; international market; strategic analysis; institutional restrictions; интернет-компании; внешняя среда; международный рынок; стратегический анализ; институциональные ограничения
Дата создания
28.12.2023
Дата изменения
28.12.2023
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/103216/
Поделиться

Другие записи