THE ROLE OF STYLISTIC MEANS OF THE LANGUAGE IN THE REPRESENTATION OF THE TOPIC “CRISIS” IN MASS-MEDIA

This study discusses the problem of the representation of the topic "crisis" in modern media. The linguistic means used by the mass media in the description of various crisis events are considered. The topic of the crisis is widespread in the modern world, and we can observe this by the dominant amount of news on the topic of political, economic and social crises in the media. The research is carried out using contextual, cognitive and stylistic analysis methods. The analysis of crisis texts was carried out on the basis of news articles published in various English-language newspapers, including The BBC, The Guardian, The New York Times, Reuters, etc. The main purpose of the article is to show what role stylistic means of language play in the representation of the topic "crisis" in the media. The study revealed that stylistic means of language play a crucial role in shaping how various crisis events are presented by the mass media. The analysis also revealed the most frequently used stylistic devices in the news on the topic of "crisis".

В данном исследовании обсуждается проблема репрезентации темы "кризис" в современных СМИ. Рассматриваются языковые средства, используемые средствами массовой информации в описании различных кризисных событий. Тема кризиса широко распространена в современном мире, и можем наблюдать это по доминирующему количеству новостей на тему политических, экономических и социальных кризисов в СМИ. Исследование проводится с использованием методов контекстуального, когнитивного и стилистического анализов. Анализ кризисных текстов выполнен на базе новостных статей, опубликованных в различныханглоязычных газетах, включая «The BBC», “TheGuardian», «The New York Times», «Reuters», и др. Основная цель статьи - показать, какую рольиграют стилистические средств языка в репрезентации темы «кризис» в СМИ. В результате исследования выявлено, что стилистические средства языка играют решающую роль в формировании того, как различные кризисные события представляются средствами массовой информации. В ходе анализа также были обнаружены самые часто используемые стилистические девайсы в новостях на тему «кризис».

Авторы
Журнал
Издательство
ООО "Смоленский социологический центр"
Номер выпуска
4-2
Язык
Английский
Страницы
356-363
Статус
Опубликовано
Год
2023
Организации
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
Ключевые слова
stylistics; stylistic devices; mass-media; political; economic and social crisis; shaping public opinion; стилистика; стилистические приемы; средства массовой информации; политический; экономический и социальный кризис; формирование общественного мнения
Дата создания
28.12.2023
Дата изменения
28.12.2023
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/102541/
Поделиться

Другие записи