Статья посвящена анализу семиотической организации полифоничного текста. В качестве модели подобного текста авторами статьи был выбран роман-эпопея Л. Толстого «Война и мир». Авторы исследования предполагают, что полифония присуща всей семантической структуре данного художественного текста. В статье феномен полифонии рассматривается как обнаружение антонимичных значений в пределах одного смыслового контекста. В нашем случае смысловым контекстом будет являться весь рассматриваемый текст. В исследовании анализируется то, как группируются и разграничиваются семантические структуры образов в семантической структуре романа-эпопеи. Кроме того, в ходе исследования реконструируются концептуально значимые для данного текста семантические оппозиции. На основании проделанного анализа выявляется полифоничность всей семантической структуры романа-эпопеи. По сути, анализ семиотической организации полифоничного текста предполагает реконструкцию семиотической модели подобного текста с целью выявления структурно-семантических особенностей рассматриваемого текста. В завершение работы авторы исследования приводят семиотическую модель романа-эпопеи: группы образов формируют антонимические смысловые оппозиции в семантической ткани текста.
The article is devoted to the analysis of the semiotic organization of a polyphonic text. As a model for such a text, the authors of the article chose the epic novel by L. Tolstoy «War and Peace». The authors of this study suggest that polyphony is inherent in the entire semantic structure of the literary text. In the article, the phenomenon of polyphony is considered as the detection of antonymous meanings within the same semantic context. In our case, the semantic context will be the entire text under consideration. The study analyzes how the semantic structures of images are grouped and delimited in the semantic structure of the epic novel. In addition, in the course of the study, semantic oppositions that are conceptually significant for a given text are reconstructed. Based on the analysis performed, the polyphony of the entire semantic structure of the epic novel is revealed. In fact, the analysis of the semiotic organization of a polyphonic text involves the reconstruction of the semiotic model of such a text in order to identify the structural and semantic features of the text under consideration. A systematic analysis of a literary text makes it possible to prove the polyphony of Tolstoy's novel. Combining linguistic and literary approaches in the study, the authors of the article see it as their goal to comprehensively demonstrate the phenomenon of polyphony in the Tolstoy’s epic novel. As a result, the authors propose a semiotic model of the epic novel: groups of images form antonymic semantic oppositions in the semantic fabric of the text. Based on this assumption, the idea is expressed that the semantic structure of the hero's image will be characterized by antonymy (polyphony/dialogical) of meanings.