Целью работы является изучение современных зарубежных и российских научных исследований на тему оценки готовности к профессиональной деятельности выпускников высших учебных заведений по специальности «Фармация» для выявления основных методических подходов к изучению требований работодателей. Методика работы заключалась в анализе публикаций, размещенных в электронных базах научных библиотек, профессиональных периодических изданиях. Результаты исследования показали, что оценку требований работодателей к теоретической и практической подготовке выпускников ВУЗов целесообразно проводить на основе компетентностного подхода. Разработана анкета для фармацевтических компаний, состоящая из 3 блоков. Изучение отношения участников фармацевтического рынка к результатам обучения в ВУЗах, выявление спектра требований к молодым фармацевтическим специалистам на основе компетентностного подхода могут помочь учесть недостатки учебного процесса в рамках существующей системы профессионального образования.
The aim of the work is to study modern foreign and Russian scientific research on the topic of assessing the readiness for professional activity of graduates of higher educational institutions in the specialty "Pharmacy" in order to identify the main methodological approaches to studying the requirements of employers. The methodology of work consisted in the analysis of publications placed in the electronic databases of scientific libraries, professional periodicals. The results of the study showed that it is advisable to assess the requirements of employers for the theoretical and practical training of university graduates on the basis of a competency-based approach. A questionnaire for pharmaceutical companies has been developed, consisting of 3 blocks. Studying the attitude of pharmaceutical market participants to the results of training in universities, identifying the range of requirements for young pharmaceutical specialists based on a competency-based approach can help take into account the shortcomings of the educational process within the existing system of vocational education.