МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ К ИЗУЧЕНИЮ ТРЕБОВАНИЙ РАБОТОДАТЕЛЕЙ К ВЫПУСКНИКАМ ФАРМАЦЕВТИЧЕСКИХ ВУЗов

Целью работы является изучение современных зарубежных и российских научных исследований на тему оценки готовности к профессиональной деятельности выпускников высших учебных заведений по специальности «Фармация» для выявления основных методических подходов к изучению требований работодателей. Методика работы заключалась в анализе публикаций, размещенных в электронных базах научных библиотек, профессиональных периодических изданиях. Результаты исследования показали, что оценку требований работодателей к теоретической и практической подготовке выпускников ВУЗов целесообразно проводить на основе компетентностного подхода. Разработана анкета для фармацевтических компаний, состоящая из 3 блоков. Изучение отношения участников фармацевтического рынка к результатам обучения в ВУЗах, выявление спектра требований к молодым фармацевтическим специалистам на основе компетентностного подхода могут помочь учесть недостатки учебного процесса в рамках существующей системы профессионального образования.

METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE STUDY OF EMPLOYERS' REQUIREMENTS FOR PHARMACEUTICAL GRADUATES

The aim of the work is to study modern foreign and Russian scientific research on the topic of assessing the readiness for professional activity of graduates of higher educational institutions in the specialty "Pharmacy" in order to identify the main methodological approaches to studying the requirements of employers. The methodology of work consisted in the analysis of publications placed in the electronic databases of scientific libraries, professional periodicals. The results of the study showed that it is advisable to assess the requirements of employers for the theoretical and practical training of university graduates on the basis of a competency-based approach. A questionnaire for pharmaceutical companies has been developed, consisting of 3 blocks. Studying the attitude of pharmaceutical market participants to the results of training in universities, identifying the range of requirements for young pharmaceutical specialists based on a competency-based approach can help take into account the shortcomings of the educational process within the existing system of vocational education.

Publisher
Военно-медицинская академия имени С.М.Кирова
Language
Russian
Pages
142-145
Status
Published
Year
2023
Organizations
  • 1 RUDN university
Keywords
pharmaceutical staff; pharmaceutical education; competence approach; employers' requirements; фармацевтический персонал; фармацевтическое образование; компетентностный подход; требования работодателей
Date of creation
28.12.2023
Date of change
28.12.2023
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/100832/
Share

Other records