В статье ставится вопрос о целесообразности функционального подхода к преподаванию русского языка. В этом случае язык изучается как деятельность, а не как система. Функционально-прагматический подход, предлагаемый современной психолингвистикой, видится наиболее эффективным при вхождении обучающихся в «русский мир». Создание общей когнитивной базы, системы корреляций между познанными и познаваемыми языковыми сущностями и понимание процесса речетворчества - необходимые точки опоры для формирования новых подходов к методике преподавания русского языка.
The article raises the question of the feasibility of a functional approach to the teaching of the Russian language. In this case, the language is studied as an activity, not as only a system of elements for description. The functional-pragmatic approach proposed by modern psycholinguistics seems to be the most effective one. Students enter the “Russian world” both with the “Russian Word”. Creating a common cognitive base, a system of correlations between known and cognizable linguistic entities and an understanding of the process of speech are necessary points for the formation of new approaches to the methods of teaching Russian.