The article studies the history of the formation of the British print media in the context of their formation of the country’s information and political agenda. The UK print media has traditionally been considered the main generator of information, which is reflected even in the era of universal digitalization. It affects the conservatism of British society - on the one hand and the competent editorial policy of the largest newspaper publications - on the other. In the framework of this article, the authors consider the British print media not only as a tool for transmitting information, but also as a tool for forming value orientations of society and public opinion, which attaches particular importance to media participation in world political processes. In preparing the study, the authors used the system-analytical method, the method of historical analysis and the method of content analysis.
В статье изучается история становления британских печатных СМИ в контексте формирования ими информационной и политической повестки страны. Печатные СМИ Великобритании традиционно считаются основным генератором информации, что находит свое отражение даже в эпоху всеобщей цифро-визации. Сказывается консервативность британского общества - с одной стороны и грамотная редакционная политика крупнейших газетных изданий - с другой. В рамках данной статьи авторы рассматривают британские печатные СМИ не только в качестве инструмента передачи информации, но и как инструмент формирования ценностных ориентиров общества, общественного мнения, что придает особое значение участию СМИ в мировых политических процессах. При подготовке исследования авторами применялся системно-аналитический метод, метод исторического анализа и метод контент-анализа.