В статье представлены результаты эмпирического исследования, посвященного выявлению культурной специфики в уровне и сочетании различных аспектов межкультурной адаптации к России иностранных студентов из Азии, Африки, Латинской Америки, Ближнего Востока и Средней Азии. У студентов из Средней Азии и Латинской Америки отмечается наиболее гармоничный стиль межкультурной адаптации. В их структуре адаптации мировоззрение играет ведущую роль. Социализация происходит на более глубоком (внутриличностном) уровне. Стиль адаптации китайских студентов - противоречивый и наименее эффективный. В нем ведущую роль играет эмоциональный интеллект. Также для китайских студентов очень важно иметь четкие цели в жизни и уверенность в их достижимости, но неопределенность инокультурного окружения их фрустрирует.
The article presents the results of empirical research revealing the cultural specificity in the levels and combinations of various aspects of intercultural adaptation of foreign students from Asia, Africa, Latin America, the Middle East and Central Asia to Russia. Students from Central Asia and Latin America have the most harmonious style of intercultural adaptation. In their structure of adaptation their outlook plays the leading role. Socialization occurs at a deeper (intrapersonal) level. Chinese students have a controversial and least effective style of adaptation. Emotional intelligence plays the leading role in it. It's very important for the Chinese to have clear goals in life and confidence in their accessibility, but uncertainty in foreign cultural environment frustrates them.