Когнитивистика, матетика в образовании. Философские проблемы и практические приложения

В монографии представлен исследовательский проект, направленный на построение обновленных моделей познания, исходя из влияния электронной культуры, искусственного интеллекта, мультиагентных суперкомпьютерных исследований, цифровых технологий; нейроисследований, а также трансформации цивилизационных оснований формирования «метакогнитивного» этапа развития человеческой культуры в целом. Рассматриваются их роль в системе образования, и формирования личности в частности. Подчеркивается актуальность разработки, адекватной изменениям методологии образовательной деятельности, и возникновение предпосылок становления телесно-когнитивно-ценностной парадигмы образования. Наблюдаемый в настоящее время разброс оценок научных и технологических достижений настолько велик, что ставит под сомнение успех внедрения результатов научных исследований в реальную общественную практику. Авторы монографии надеются, что наука и современные технологии способны развеять скептическое отношение к данному вопросу.

Cognitive science, mathetics in education. Philosophical problems and practical applications

The monograph presents a research project aimed at the construction of updated models of knowledge, based on the influence of electronic culture, artificial intelligence, multi-agent supercomputer research, digital technologies, neuroissues, as well as the transformation of the civilizational foundations of the formation of "metacognitive" stage of human culture in General. Their role in the education system and the formation of personality in particular are considered. The urgency of the development, adequate changes in the methodology of educational activities, and the emergence of prerequisites for the formation of the body-cognitive-value paradigm of education is emphasized. The current range of assessments of scientific and technological achievements is so wide that it calls into question the success of the implementation of the results of scientific research into real social practice. The authors of the monograph hope that science and modern technology can dispel skepticism about this issue.

Authors
Абдрахманова А.А.1 , Алексеенко А.В.1 , Antropova O.A.2 , Arkhiereev N.L.3 , Барканова Е.А.1 , Баскакова С.И. 1 , Вержбицкий В.В. , Гардина Д.В.1 , Дамян М.В.1 , Есина С.В.4 , Zhelnova A.M.1 , Зайкова П.С.1 , Зайцев Н.Д.1 , Златинская Е.Р.1 , Ivleva M.L. 5 , Kalinin S.S.6 , Карпухин С.П.1 , Klyueva N.Yu.1 , Ковалева Ярослава1 , Колесников Евгений1 , Kolin K.K.7 , Kramar K.A.1 , Kuznetsov V.G.1 , Левунина О.А.1 , Лекторский В.А.8 , Lubkov A.V.2 , Маркина Л.А.1 , Meskov V.S.2 , Миронов В.В.1 , Мурташина Ю.Р.1 , Молодцова А.А.1 , Невдобенко О.И.3 , Нерушай С.А.1 , Новикова С.А.1 , Пожарев Тодор , Пожарев Тодор1 , Римонди Джорджия2 , Sabanina N.R.2 , Сазонова А.И.1 , Скворцова Е.Е.1 , Соболева П.И.1 , Sorina G.V.1 , Уваров А.Ю.7 , Хасанов Р.Ю.1 , Чернягина А.Е.1 , Шалыгина Т.М.1 , Shestakova M.A.1 , Shiller A.V.1 , Shuvalova M.A.1
Publisher
Общество с ограниченной ответственностью "Русайнс"
Language
Russian
Page number
458
Status
Published
ISBN
9785436500000
Year
2019
Organizations
  • 1 Lomonosov Moscow State University
  • 2 State Federal Budget Institution of Higher Education Moscow Pedagogical State University (MPGU)
  • 3 Bauman Moscow State Technical University
  • 4 Российский национальный исследовательский медицинский университет им. Н.И. Пирогова
  • 5 Peoples Friendship University of Russia
  • 6 Kemerovo State University
  • 7 Federal Research Center Computer Science and Control of the Russian Academy of Sciences
  • 8 Институт философии РАН
Keywords
cognitive science; mathetics; education; artificial intelligence; digital technologies; philosophy of knowledge; когнитивистика; матетика; образование; искусственный интеллект; цифровые технологии; философия познания
Date of creation
20.02.2020
Date of change
20.02.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/monograph/record/56966/
Share

Other records