ФЕНОМЕН БУЛЛИНГА В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ

В статье представлены результаты теоретического анализа различных точек зрения на проблематику буллинга и его профилактику. Актуальность рассматриваемой проблемы подтверждается многочисленными исследованиями в психологической науке и запросами общества. Рассмотрены и проанализированы российские и зарубежные исследования по проблеме буллинга. В последнее время травля детей друг другом в образовательной среде, в первую очередь, в школе очень многочисленна. В школе буллинг больше носит открытый характер, а в высшем учебном заведении буллинг представлен в скрытой форме. Но и одно и другое наносит вред как физическому здоровью детей, так и психическому его состоянию. Поэтому очень важно вовремя заметить и предотвратить развитие буллинга по отношению к человеку.

THE PHENOMENON OF BULLYING IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

The article presents the results of a theoretical analysis of various points of view on the problems of bullying and its prevention. The relevance of the problem under consideration is confirmed by numerous studies in psychological science and the demands of society. Russian and foreign studies on the problem of bullying are considered and analyzed. Recently, the harassment of children by each other in the educational environment, primarily at school, is very numerous. In school, bullying is more open, and in higher education, bullying is presented in a hidden form. But both harm both the physical health of children and their mental state. Therefore, it is very important to notice and prevent the development of bullying in relation to a person in time.

Authors
Language
Russian
Pages
566-573
Status
Published
Year
2022
Organizations
  • 1 Российский университет дружбы народов
Keywords
educational environment; bullying; bullying prevention; victim; stalker; hidden bullying; образовательная среда; буллинг; профилактика буллинга; жертва; преследователь; скрытый буллинг
Date of creation
28.12.2023
Date of change
28.12.2023
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/97781/
Share

Other records