Комплаенс-контроль - внутренний элемент системы контроллинга

В статье предложен подход к определению комплаенс-контроля. Комплаенс-контроль рассматривается как современный внутренний элемент системы контроллинга в организации. Сформулировано авторское понятие комплаенс-контроля. Это определение аккумулирует его черты, проявляющиеся при его рассмотрении в разных проекциях. Комплаенс-контроль рассмотрен с нормативной, организационной, рисковой и этической точек зрения. Авторами определены ключевые элементы, базовые принципы и современные инструменты комплаенс-контроля. Охарактеризована трансформация инструментов комплаенса в условиях цифровизации.

The article proposes an approach to the definition of compliance control. Compliance control is considered as a modern internal element of the controlling system in the organization. The author's concept of compliance control is formulated. This definition accumulates its features, which manifest themselves when viewed in different projections. Compliance control is considered from the regulatory, organizational, risk and ethical points of view. The authors identified the key elements, basic principles and modern tools of compliance control. The transformation of compliance tools in the conditions of digitalization is characterized.

Authors
Шаркова А.В.1 , Бондарчук Н.В. 1 , Лебедева Д.В. 2
Number of issue
3
Language
Russian
Pages
2-9
Status
Published
Year
2022
Organizations
  • 1 ФГОБУ ВО «Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации»
  • 2 ФГАОУ ВО «Российский университет дружбы народов»
Keywords
compliance control; controlling; conscious risks; risk map; compliance control tools; stakeholders; economic security of the organization; комплаенс-контроль; контроллинг; осознанные риски; карта рисков; инструменты комплаенс-контроля; стейкхолдеры; экономическая безопасность организации
Date of creation
28.12.2023
Date of change
28.12.2023
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/97380/
Share

Other records