Творчество педагога в университетской поликультурной среде - важная социально-психологическая проблема современного общества. В статье представлена роль университетского образования, в развитии творчества у молодежи, а также, значимость творчества преподавателя для развития творческой активности студента. Определена возможность использования модели творчества Н.А. Бердяева для характеристики системы творчества преподавателя. Даны характеристики каждого элемента творчества преподавателя и показана практическая значимость реализации таковых в педагогическом процессе университета. Проанализированы связи между элементами, выделены особенности функционирования и развития таковых в творчестве преподавателя в университетской поликультурной среде. Выделены и проанализированы направления реализации преподавателем основных знаний и умений в творческой педагогической деятельности. Выявлены ориентиры использования резервов творчества преподавателя в повышении эффективности обучения и воспитания студентов в университете.
Creativity of a teacher in a university multicultural environment is an important socio-psychological problem of modern society. The article presents the role of university education in the development of creativity among young people, as well as the importance of the creativity of a teacher for the development of creative activity of a student. The possibility of using N.A. Berdyaev's creative model to characterize the teacher's creative system is determined. The characteristics of each element of the teacher's creativity are given and the practical significance of the implementation of such in the pedagogical process of the university is shown. The connections between the elements are analyzed, the peculiarities of their functioning and development in the creative work of a teacher in a university multicultural environment are highlighted. The directions of the teacher's realization of basic knowledge and skills in creative pedagogical activity are highlighted and analyzed. The guidelines for the use of the reserves of creativity of the teacher in improving the effectiveness of teaching and educating students at the university are revealed.