Цель исследования - раскрыть особенности формирования профессиональной компетенции на занятиях по иностранному (французскому) языку в условиях современного вуза. В статье акцентировано внимание на характеристике основных методов и приёмов работы с обучаемыми направления "Международные отношения" в рамках овладения ими профессионально-ориентированным блоком иностранного языка. Научная новизна заключается в выявлении наиболее эффективных приёмов и форм работы с будущими специалистами в области дипломатии в процессе обучения научному стилю иностранного языка. В результате авторами даны методические рекомендации по формированию знаний и умений в области профессиональной иноязычной компетенции студентов, обучающихся по направлению "Международные отношения", в частности, их способности реализовывать коммуникацию на французском языке в рамках научного стиля речи.
The purpose of this study is to reveal the features of the formation of professional competence in the classroom in a foreign (French) language in a modern university. The article focuses on the characteristics of the main methods and techniques of working with students in the direction of "International Relations" in the framework of their mastery of a professionally oriented block of a foreign language. Scientific novelty lies in identifying the most effective methods and forms of work with future specialists in the field of diplomacy in the process of teaching the scientific style of a foreign language. As a result, the authors give methodological recommendations on the formation of knowledge and skills in the field of professional foreign language competence of students studying in the direction of "International Relations" their ability to implement communication in French within the framework of the scientific style of speech.