С возникновением кино в Веймарской республике можно говорить о выделении дискурса кинокритики, который отражает многообразие мнений об искусстве кино Веймарской республики. Смыслы и образы, закреплённые в языке кинокритики, являются важнейшим фактором установления тенденций эволюции дискурса кинокритики. Его анализ, опосредованный средствами языка, позволяет объективно оценить дискурсивные практики и выявить особенности текстовой культуры в области теории и критики кино Веймарской республики в развитии. В статье представлены результаты исследования, выявившего особенности дискурсивных практик немецкой кинокритики на примере ключевого коммуникативного события в киноискусстве Веймарской республики 1930-1931гг. - фильма «Голубой ангел».
With the emergence of cinema in the Weimar Republic, we can talk about the separation of the discourse of film criticism, which reflects the diversity of opinions about the art of cinema of the Weimar Republic. The meanings and images enshrined in the language of film criticism are the most important factor in establishing trends in the evolution of film criticism discourse. The analysis of the discourse of film criticism, mediated by the means of language, makes it possible to objectively evaluate discursive practices and identify the features of textual culture in the field of theory and criticism of cinema in the Weimar Republic in development. The article presents the results of a study, as a result of which the features of the discourse of German film criticism of various professional groups were revealed on the example of a key communicative event in the cinema of the Weimar Republic of 1930-1931 - the film «The Blue Angel».