On the experience of development of ESP course for special purposes of the students majoring in International Relations and Regional Studies

The article describes the experience of author's participation in the development of ESP course (English for Specific Purposes) for students majoring in International Relations and Regional Studies, as well as examines the theoretical prerequisites for creation of similar courses. Having compared the terminological and discursive approaches towards development of the course in the sphere of humanities, preference is given to the latter. The article analyzes the offered by foreign linguistics integrative (CLIL) approach towards learning English language for special purposes, which implies combining the study of language and specialty discipline within the framework of a single course. Although the idea raises obvious interest, the authors of the course choose a rather traditional approach. The texts underlying the course are subordinate to its key objectives. Since the course is centered upon productive competences - mainly speaking - it predetermined the choice of factographic type of texts over analytical. Another method for increasing motivation is the use of illustrations, video and audio materials. The article also considers the problem of authenticity and scientific objectivity of the selected texts, since the views established in the Russian and foreign humanities may differ. The number and types of activities are determined by the specific needs of the students. Special emphasis is placed on determination and interpretation of metaphors in the scientific discourse of humanities.

В статье представлен опыт участия автора в разработке курса ESP (английский для специальных целей) для студентов направления Международные отношения и Регионоведение и рассматриваются теоретические предпосылки создания подобных курсов. При сравнении терминологического и дискурсивного подходов к разработке курса в сфере гуманитарных наук делается выбор в пользу последнего. Рассматривается предлагаемый зарубежной лингвистикой интегративный подход (CLIL-подход) к овладению английским для специальных целей, предполагающий объединение изучения языка и дисциплины специальности в рамках единого курса. Хотя подобный опыт вызывает определенный интерес, авторы курса делают выбор в пользу более традиционного подхода. Вид текстов, положенных в основу УМК, определяется с учетом его основных задач. В описываемом случае такими задачами являлись продуктивные компетенции, в основном говорение, что определило выбор фактографических, а не аналитических текстов. Также с целью повышения мотивации предлагается использование иллюстраций, видео и аудио материалов. Кроме того, отдельного рассмотрения потребовала проблема аутентичности и научной объективности отбираемых текстов, поскольку в гуманитарных науках сложившиеся взгляды на предмет отечественной и зарубежной научных школ могут различаться. Количество и виды упражнений обусловлены конкретными потребностями учащихся. Особый акцент делается на выявление и истолкование метафор в гуманитарном научном дискурсе.

Authors
Publisher
Общество с ограниченной ответственностью НБ-Медиа
Number of issue
4
Language
English
Pages
62-68
Status
Published
Year
2021
Organizations
  • 1 Российский университет дружбы народов
Keywords
metaphor; authenticity; learning materials; discursive approach; Content and Language Integrated Learning; course design; objectivity; English for special purposes (ESP); language for special purposes (LSP); vocabulary retention; метафора; объективность; аутентичность; учебные материалы; CLIL-подход; дискурсивный подход; разработка УМК; английский как ЯСЦ; ЯСЦ; запоминание слов
Date of creation
19.07.2022
Date of change
19.08.2022
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/91706/
Share

Other records

Комова Д.Д., Коровина С.Г., Ломакина О.В.
Мир лингвистики и коммуникации: электронный научный журнал. Тверская государственная сельскохозяйственная академия. 2021. P. 100-110