Цель исследования - охарактеризовать тактику переориентации агрессии как одну из деструктивных тактик в педагогической коммуникации. Научная новизна работы обусловлена тем, что впервые проведено исследование коммуникативных стратегий и тактик деструктивного общения в ситуациях взаимодействия учителя и родителя. В результате установлено, что использование коммуникативной тактики переориентации агрессии в педагогическом дискурсе является отражением иерархического процесса школьного образования и слабой позиции учителя в этом процессе; переориентация агрессии в педагогическом дискурсе тесно связана с понятием мстительности; анализ переориентированной агрессии возможен только при тщательном учете определенного ряда лингвистических и экстралингвистических факторов.
The research aims to characterise the tactics of redirected aggression as one of disruptive tactics in pedagogical communication. Scientific novelty of the work is accounted for by the fact that a study of communicative strategies and tactics of disruptive communication in the situations of interaction between a teacher and a parent has been conducted for the first time. As a result, it has been found that the use of the communicative tactics of redirected aggression in pedagogical discourse is a reflection of the hierarchical process of school education and a teacher's weak position in this process; redirected aggression in pedagogical discourse is closely related to the concept of vindictiveness; an analysis of redirected aggression is possible only with careful consideration of a certain number of linguistic and extralinguistic factors.