CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS OF STIGMATIZED PRESUPPOSITIONS IN MASS MEDIA

The aim of this article is to identify manipulative strategies with stigmatized presuppositions which have the greatest impact on the audience in the media discourse. The author considers stigmatized presuppositions as a means of the opposition between the categories “the native” - “the outsider”, where “the outsiders” often described with stigmas referring to negative presuppositions of the recipient. Manipulative potential of stigmatized presuppositions lies in their possibility to transmit false ideas about the object, whether by adding some irrelevant attributes to this object, or by implicating a fallacious presupposition. The research includes methods of descriptive, qualitative and quantitative analysis of manipulative manifestations in media discourse. The samples of manifestations of manipulative discourse were selected from the popular media sources: The Guardian, The Times, the CNBC, the BBC, The CNN, YouTube, Medium, blogspot.com, reddit.com. During the research the following strategies exercising stigmatized presuppositions were revealed, namely appeal to personality, social categorization, gender and race stigmas, cacography and self-stigmatization. The manipulative potential of the strategies was estimated by the focus group. The mechanism of manipulation was analyzed in the framework of each strategy, identifying the use of fallacious attribution and emotionally loaded semantization. This section is expected to contribute to the discourse analysis of linguistic manipulation and suggests prospect of further research in this field.

Целью данной статьи является выявление стратегий манипуляций на основе стигматизированных пресуппозиций, которые оказывают наибольшее влияние на аудиторию в медийном дискурсе. Автор рассматривает стигматизированные пресуппозиции как средство противопоставления категорий “свой” - “чужой”, где “чужие” зачастую описываются при помощи стигм, обращающихся к негативным пресуппозициям в сознании субъекта манипуляции. Манипулятивный потенциал стигматизированных пресуппозиций заключается в их возможности навязывать ложные представления об объекте, или путем добавления к этому объекту нерелевантных атрибутов, или путем импликации ложной пресуппозиции. Исследование основано на методах описательного, качественного и количественного анализа манифестаций манипуляции в медиадискурсе. Примеры манифестаций манипулятивного дискурса были отобраны из популярных источников СМИ: The Guardian, The Times, CNBC, BBC, CNN, YouTube, Medium, blogspot.com, reddit.com. В ходе исследования были выявлены следующие стратегии манипулирования, основанные на использовании стигматизированных пресуппозиций: апелляция к личности, социальная категоризация, гендерные и расовые стигмы, какография и самостигматизация. Манипулятивный потенциал стратегий был оценен при помощи фокус-группы. Механизм манипуляции был проанализирован в рамках каждой стратегии, выявив использование ошибочной атрибуции и эмоционально насыщенной семантичности. Данная статья вносит вклад в развитие дискурсивного анализа лингвистических манипуляций и предлагает перспективу дальнейших исследований в этой области.

Publisher
Некоммерческое партнерство Национальное Объединение Преподавателей Иностранных Языков Делового и Профессионального Общения в сфере бизнеса
Number of issue
42
Language
English
Pages
67-88
Status
Published
Year
2021
Organizations
  • 1 RUDN University
Keywords
манипуляция; медиадискурс; дискурс-анализ; стигматизация; пресуппозиция; гендерные и расовые стигмы; самостигматизация; какография; manipulation; media discourse; discourse analysis; stigmatization; presupposition; gender and race stigmas; self-stigmatization; cacography
Date of creation
16.12.2021
Date of change
16.12.2021
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/81503/
Share

Other records

Усманов Т.Ф., Бройтман М.С.
Вопросы прикладной лингвистики. Некоммерческое партнерство Национальное Объединение Преподавателей Иностранных Языков Делового и Профессионального Общения в сфере бизнеса. 2021. P. 88-109