China and India interactions are dominated by strategic and business concerns. Despite the massive growth of bilateral trade between China and India, tensions over territorial and political issues have also grown, particularly in the last years. These effects are mediated and often inflamed by media depictions and perceptions of these tensions. India and China are both aware that peace and cooperation are essential. But it seems some media are more intent on fanning the flames than focusing on the ties that bind the two ancient civilizations. The media can play a constructive role in promoting mutual understanding. This paper deals with different areas of bilateral competition and convergence covered by the media as well as discusses the key differences between the Indian media’s coverage of China and the Chinese media’s reporting on India of the last years and especially in 2020. The article proposes to discover the problems and perspectives of the Indian media in India-China relations today.
Во взаимодействии Китая и Индии преобладают стратегические и деловые интересы. Несмотря на массовый рост двусторонней торговли между странами, напряженность по территориальным и политическим вопросам возросла, особенно в последние годы. Эти эффекты опосредованы и часто усугубляются изображением противоречий в СМИ. Индия и Китай осознают важность мира и сотрудничества, но похоже, что некоторые медиа больше сосредоточены на конфликтах, чем на узах, связывающих эти древние цивилизации. СМИ могут играть конструктивную роль в продвижении взаимопонимания. В статье отражены различные области двусторонней конкуренции и конвергенции, освещаемые в СМИ этих стран. Обсуждаются ключевые различия между освещением китайской темы в индийских СМИ и сообщениями китайских СМИ об Индии в последние годы, и особенно в 2020 году. Обозначены проблемы и перспективы индийских СМИ в сегодняшних индийско-китайских отношениях.