Проблема виктимности личности одна из самых актуальных на сегодняшний день. Различные социальные кризисы, потеря семейных ценностей, кризис образования, неопределенная концепция воспитания привели к обострению проблемы виктимизации личности. В статье рассматривается проблема исследования межполушарной асимметрии и ее влияния на психику человека. Проведенный анализ литературных источников, посвященных вопросу межполушарной асимметрии, позволяет рассматривать данное явления как один из факторов, влияющих на формирование виктимности. В статье анализируются полученные результаты исследования доминирования полушарий и их влияние на разные формы виктимного поведения студентов гуманитарных специальностей в возрасте от 18 до 25 лет. Раскрыты сущность влияния функциональной асимметрии головного мозга на формирование виктимности личности и их взаимосвязь с индивидуально-личностными особенностями студентов. Выделены основные психолого-педагогические рекомендации по выявлению дальнейшей профилактики виктимных форм поведения личности.
The problem of personality victimization is one of the most urgent today. Various social crises, the loss of family values, the crisis of education, and the vague concept of upbringing have led to an exacerbation of the problem of victimization of the individual. The article deals with the problem of studying interhemispheric asymmetry and its influence on the human psyche. The conducted analysis of literature sources devoted to the issue of interhemispheric asymmetry allows us to consider this phenomenon as one of the factors influencing the formation of victimization. The article analyzes the results of the study of hemisphere dominance and their influence on different forms of students’ victim behavior of humanitarian specialties at the age from 18 to 25 years. The essence of the influence of the functional asymmetry of the brain on the formation of personality victimization and their relationship with individual and personal characteristics of students is revealed. There are highlighted the main psychological and pedagogical recommendations for identifying further prevention of victimized forms of personality behavior.