Концепт «честь, долг, совесть» в русской и японской языковой картине мира

Развитие глобализационных процессов предполагает установление диалога культур в мировом и межъязыковом пространстве, что обусловливает интерес к проблемам национальных характеров, менталитетов и их проявлений в языке. В статье предпринята попытка определить некоторые психолингвистические особенности японской национальной личности и наметить лингвометодические задачи, связанные со спецификой обучения японцев русскому языку.

THE CONCEPT HONOUR, DUTY, CONSCIENCE IN THE RUSSIAN AND JAPANESE LANGUAGE PICTURE OF THE WORLD

The development of globalization processes presupposes setting up a dialogue of cultures in the global and interlanguage space which stipulates the interest in the problems of the national character, mentality and their manifestation in the language. The article presents an attempt to determine psycho-linguistic characteristics of the Japanese national identity and to outline linguistic and methods tasks connected with the peculiarities teaching the Japanese the Russian language.

Authors
Publisher
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН)
Number of issue
3
Language
Russian
Pages
57-61
Status
Published
Year
2012
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
Keywords
лингвокультурология; психолингвистика; концепт; менталитет; фразеология; language and culture; psycholinguistics; concept; mentality; phraseology
Date of creation
10.12.2020
Date of change
10.12.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/71261/
Share

Other records

Maslova I.B.
RUDN Journal of Language Education and Translingual Practices. Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН). 2012. P. 50-56
Pahomova I.N.
RUDN Journal of Language Education and Translingual Practices. Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН). 2012. P. 62-67