Образовательные практики в высшей школе: новостной медиатекст как актуальный лингводидактический ресурс

Статья посвящена изучению и описанию такого актуального типа медиатекста, как новостной медиатекст, который рассматривается как важнейшая и наиболее востребованная составляющая современного медиапотока. Эмпирической базой исследования послужили новостные тексты ведущих российских информационных агентств («ИТАР-ТАСС», МИА «Россия сегодня», «Интерфакс»), текстовые материалы телевизионных новостных передач, титры и «бегущие строки» новостного характера в передачах российских телеканалов, доступ к которым значительно облегчило развитие интернет-пространства. В качестве специфических структурно-семантических признаков данного типа текста целесообразно выделить информационную плотность, жесткую структуру, подчеркнуто обезличенную форму подачи информации, стремление к объективации за счет указания на источник информации, синтаксический минимализм, антикреативность, использование активной лексики и аббревиатур социально-политического характера и др. Лингводидактический потенциал новостных медиатекстов обусловлен их аутентичностью, доступностью, актуальностью, тематическим разнообразием и лингвокультурологической ценностью. Выявлена важная роль данного типа текстов не только в обучении иностранным языкам, но и при подготовке филологов, журналистов, специалистов по связям с об щественностью и других гуманитарных направлений. В частности, рассматривается возможность их использования в практике преподавания иностранных языков. В рамках данной статьи описаны способы внедрения данных текстов в процесс обучения русскому языку как иностранному на основе образовательной платформы MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment).

PRACTICES IN HIGHER EDUCATION: NEWS MEDIA TEXT AS A RELEVANT LINGUO-DIDACTIC RESOURCE

The media sphere of language functioning is one of the most active language zones. The development of the Internet space has greatly facilitated access to various media materials. The article is devoted to such a relevant type of media text as small format news media text, which is considered as the most important and most sought-after component of the modern media stream with a significant linguo-didactic value. The article reflects the methodological basis of both the Russian and European traditions of teaching foreign languages. Research methods include an analysis of academic literature on the methodology of foreign language teaching, pedagogy, psychology, linguistics, theory of journalism within the framework of the problem under study and a methodological analysis of the existing practice of using digital technologies in teaching. News materials of leading Russian news agencies (ITAR-TASS, Russia Today, Interfax), text-based materials for television news programs, captions and news tickers in Russian TV programs served as the material for this study. A rigid structure, informational density, an expressly impersonal form of presenting information, a tendency towards objectification by referring to the source of information, syntactic minimalism, use of active vocabulary, sociopolitical abbreviations, anti-creativity, etc. are marked as specific structural and semantic features of this type of text. The linguo-didactic potential of news media texts is due to their authenticity, accessibility, popularity on the Internet, brevity, thematic diversity and linguistic and cultural value. The important role of this type of text is noted not only in teaching foreign languages, but also in training specialists in a wide range/spectrum of humanities (philologists, journalists, public relations specialists, etc.). In particular, the possibility of introducing media text into the practice of teaching foreign languages (primarily Russian as a foreign language) on the basis of the MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) educational platform is under consideration.

Authors
Apostolidi A.A.1 , Remchukova E.N. 2
Publisher
Автономная некоммерческая образовательная организация Институт эффективных технологий
Number of issue
6
Language
Russian
Pages
37-53
Status
Published
Year
2019
Organizations
  • 1 Moscow State Institute of International Relations of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation
  • 2 RUDN University
Keywords
малоформатный текст; новостной медиатекст; преподавание иностранных языков; образовательная программа; лингводидактический ресурс; цифровое образование; moodle; small-format text; news media text; foreign languages teaching; educational program; linguo-didactic resource; digital education
Date of creation
02.11.2020
Date of change
02.11.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/70690/
Share

Other records

Solovieva Y.V., Chernyaev M.V.
ЭТАП: экономическая теория, анализ, практика. Автономная некоммерческая образовательная организация Институт эффективных технологий. 2019. P. 118-130