РОССИЙСКО-ГЕРМАНСКОЕ НАУЧНОЕ, ТЕХНИЧЕСКОЕ И ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ СОТРУДНИЧЕСТВО: СОСТОЯНИЕ И ПЕРСПЕКТИВЫ

В статье на основе открытых источников анализируется состояние и перспективы сотрудничества России и Германии. Ставилась цель - показать, что образование, научно-технологическое сотрудничество вносят серьезный вклад во взаимопонимание народов и международное сотрудничество. Правительства, ученые, профессора и преподаватели университетов двух стран поставили себе на ближайшие 10 лет амбиционные планы. При этом эти планы уже опираются на долгосрочное, разнообразное доверительное сотрудничество, что создает, казалось бы, надежный фундамент для такой перспективной работы, хотя есть и будут с большой вероятностью препятствия и трудности для такого сотрудничества. По результатам нашего исследования природа всевозможных препятствий и трудностей в развитии научно-образовательного сотрудничества определяется не только разницей российского и немецкого менталитетов и производных от них способов мышления, подходов в видении стратегии такого сотрудничества. Но и отношением к приоритетам в структуре глобального миропорядка, его доминантным субъектам и способам отстаивания и защиты их интересов, в том числе, и в сфере науки, новых технологий и образовании.

RUSSIAN-GERMAN SCIENTIFIC, TECHNICAL AND EDUCATIONAL COOPERATION: STATUS AND PROSPECTS

The article analyzes the state and prospects of cooperation between Russia and Germany on the basis of open sources. The aim was to show that education, scientific and technological cooperation make a serious contribution to mutual understanding of peoples and international cooperation. The governments, scientists, professors and lecturers of the universities of the two countries have set themselves ambitious plans for the next 10 years. At the same time, these plans are already based on long-term, diverse trust-based cooperation, which creates a seemingly reliable Foundation for such promising work, although there are and will likely be obstacles and difficulties for such cooperation. According to the results of our study, the nature of all kinds of obstacles and difficulties in the development of scientific and educational cooperation is determined not only by the difference between the Russian and German mentalities and the ways of thinking derived from them, approaches in the vision of the strategy of such cooperation. But also the attitude to the priorities in the structure of the global world order, its dominant subjects and ways to defend and protect their interests, including in the field of science, new technologies and education.

Authors
BERESNEV D.N.1 , BERESNEV R.A. 2 , SLIZOVSKIY D.E. 2
Publisher
Общество с ограниченной ответственностью "Журнал "Вопросы политологии"
Number of issue
1
Language
Russian
Pages
56-75
Status
Published
Volume
8
Year
2019
Organizations
  • 1 Institute of international education Moscow state food production
  • 2 RUDN
Keywords
международное сотрудничество России и Германии; российско-германское сотрудничество в области науки и образования; international cooperation between Russia and Germany; Russian-German cooperation in the field of science and education
Date of creation
20.02.2020
Date of change
20.02.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/61670/
Share

Other records

NRIAMBANUNA SUAMIRAI ALICE
Евразийский Союз: вопросы международных отношений. Общество с ограниченной ответственностью "Журнал "Вопросы политологии". Vol. 8. 2019. P. 76-82