ДЕСТРУКТИВНЫЕ КОММУНИКАТИВНЫЕ ТАКТИКИ В ПЕДАГОГИЧЕСКОМ ДИСКУРСЕ

В статье рассматривается реализация коммуникативной категории деструктивности в педагогическом дискурсе; делается акцент на использовании прямых инвективных тактик в паре «учитель <-> ученик». Выявлены основные деструктивные коммуникативные тактики, использование которых противоречит целям и базовым стратегиям педагогического дискурса: угроза, отсыл, оскорбление, издевка, возмущение. Материал, представленный в статье, иллюстрирует эффект размывания дискурсивных и этических норм в педагогическом общении.

DESTRUCTIVE COMMUNICATIVE TACTICS IN PEDAGOGICAL DISCOURSE

The implementation of the communicative category of destructive-ness in pedagogical discourse is considered; the emphasis is placed on the use of direct invective tactics in the pair “teacherstudent”. Major destructive communicative tactics, the use of which contradicts the goals and basic strategies of pedagogical discourse,are revealed. They are threat, ex-pulsion, insult, mockery, indignation. The material presented illustrates the effect of blurring of discursive and ethical standards in pedagogical dis-course.

Authors
Publisher
Фортесс, Амирит
Language
Russian
Pages
48-58
Status
Published
Year
2019
Organizations
  • 1 Peoples Friendship University of Russia
Keywords
discourse; pedagogical discourse; destructiveness; communicative strategy; communicative tactics; verbal aggression; дискурс; педагогический дискурс; деструктивность; коммуникативная стратегия; коммуникативная тактика; вербальная агрессия
Date of creation
20.02.2020
Date of change
20.02.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/58524/
Share

Other records