ЦЕННОСТНЫЕ ДОМИНАНТЫ МЕНТАЛЬНОСТИ БАСКОВ В СОВРЕМЕННОМ МЕДИАПРОСТРАНСТВЕ ИСПАНИИ

Современное медиапространство Испании характеризуется внушительным массивом источников, представляющих и интерпретирующих поликультурную и полиэтничную ситуацию страны, происходящие общественно-политические и социально-экономические изменения. Испанская нация полиэтнична. Наряду с кастильским (испанским) языком, имеющим статус основного государственного языка, конституционно закреплены как соофициальные (cooficiales) каталанский, галисийский и баскский языки. Автономное Сообщество Страна Басков представляет одно из наиболее процветающих и стабильно развивающихся Автономных Сообществ Испании, что влияет на социально-политическую обстановку в регионе и на дискурс политических партий, отражаемый в СМИ. Большинство современных басков - билингвы. Гипотеза исследования состоит в том, что современная реальность Страны Басков отражается и верифицируется в ценностных доминантах дискурса политических партий Страны Басков, объективируемых в СМИ. В статье выводятся и обсуждаются ценностные доминанты баскской лингвокультуры, рассматривается их лингвопрагматическая сущность и реализация в средствах медийной риторики: выбор лексико-семантических и морфолого-синтаксических средств, что соответствует актуальности исследования прагмалингвистических параметров текстов СМИ и механизмов их воздействия на адресата. К ведущим средствам медийной риторики в статье отнесены ономастические доминанты (обозначения испанской и французской частей исконных баскских территорий, обозначения Испании, баскского этноса, баскского языка), ключевые слова баскской ментальности, вводимые в испанский текст на баскском языке, оппозиция «свой-чужой». Будучи неотъемлемыми компонентами дискурса политических партий Страны Басков, данные языковые средства приобретают и реализуют культуросимволический потенциал при отображении ментальности, ценностей, традиций баскского этноса в современном медиапространстве Испании.

VALUE DOMINANTS OF BASQUE MENTALITY IN THE CONTEMPORARY MEDIA IN SPAIN

The article discusses and interprets the Basque mentality values and their evidence in the contemporary political discourse and media. An important task of communication science and medialinguistics is the study of pragma-linguistic properties of media texts and their impact on the audience. The contemporary Spanish media feature an impressive range of sources representing and interpreting the multicultural and multi-ethnic situation in Spain, as well as ongoing socio-political and socio-economic changes. Together with the Spanish language being the official state language, the Catalan, the Galician and the Basque have been established co-official languages by the Spanish Constitution. Basque Autonomous Community, or the Basque Country, is one of the most prosperous and steadily developing Autonomous Communities of Spain, which affects the socio-political situation in the region and the discourse of political parties. A vast majority of Basque people are bilingual. The hypothesis of this study states that the contemporary reality of the Basque Country finds its reflection in value dominants of the discourse of political parties of the Basque Country. This discourse is objectified by the Mass Media rhetoric, studying which the authors determine and discuss the value dominants of Basque linguistic culture, their linguo-pragmatic features and their use in the media language, as well as their lexical, semantic, morphological and syntactic features. All this builds up the topicality of the research into pragma-linguistic parameters of media texts and mechanisms of their impact on the audience. The authors infer that the media rhetoric includes onomastic dominants (naming units of Spanish Basque Country and French Basque Country and their paraphrases, of Spain, Basque people, and the Basque language), and keywords of the Basque mentality introduced into a Spanish text in Basque. Moreover, being integral components of the discourse of political parties in the Basque Country, these linguistic means acquire and realize their cultural and symbolic potential, and reflect the mentality, values, and traditions of Basques in the modern Basque and Spanish media.

Authors
Chesnokova O.S. 1 , Dzhishkariani L.M.1
Publisher
BAIKAL STATE UNIV
Number of issue
4
Language
Russian
Pages
800-815
Status
Published
Volume
8
Year
2019
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University Of Russia
Keywords
Basque language; language contacts; onomastics; intercultural contacts; mass media space; political discourse; БАСКСКИЙ ЯЗЫК; ЯЗЫКОВЫЕ КОНТАКТЫ; ОНОМАСТИКА; ПРОСТРАНСТВО; МЕЖКУЛЬТУРНЫЕ КОНТАКТЫ; МЕДИАПРОСТРАНСТВО; ПОЛИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС
Date of creation
24.12.2019
Date of change
18.10.2022
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/55864/
Share

Other records