ЯЗЫК КАК МАНИПУЛЯТИВНЫЙ ИНСТРУМЕНТ СМИ (НА ПРИМЕРЕ МАТЕРИАЛОВ СМИ ВО ВРЕМЯ ПРЕЗИДЕНТСКИХ ВЫБОРОВ США 2016 ГОДА)

Cтатья посвящена изучению функционирования языка в информационной сфере, то есть исследованиям языковых приемов, используемых в СМИ в период освещения президентских выборов в США в 2016 году, как средства манипулирования массовой аудиторией. В работе рассматриваются такие ключевые понятия, связанные с данной проблематикой, как языковые манипулятивные техники, функции языка, специфика манипулирования в СМИ, механизмы языковой манипуляции. Кроме того, рассмотрены и проанализированы имеющиеся точки зрения ученых, проводивших исследования по этой теме, обосновано мнение о возможности использования языковых средств в указанной сфере и их межкультурная значимость, а также различные классификации и виды языковых приемов. На базе стилистического контекстуального анализа исследуемых материалов изданий определяется манипулятивный потенциал текстов авторов, формулируются основные выводы о языковых закономерностях, используемых в сфере функционирования языка.

LANGUAGE AS A MANIPULATIVE TOOL OF THE MASS MEDIA DURING THE PRESIDENTIAL ELECTIONS IN THE USA IN 2016

This article is devoted to the study of the language functioning in the sphere of information. The studies of language techniques are used in mass media during the coverage of the Presidential elections in the United States in 2016 as tools of manipulation. The work offers comprehensive overview of key notions addressing the stated issue, such as language manipulative techniques, functions of language, the specificity of manipulation in mass media, mechanisms of language manipulation. There were reviewed and analyzed existing opinions of scientists who researched this topic, substantiated point of view about the possibility of using linguistic techniques in this area and their cross-cultural significance, and discussed the various classifications and types of language techniques. On the chosen topic of Presidential Elections, the articles were analyzed to point out the manipulative nature of mass media texts. And the concrete results were allocated with the critical analysis of language techniques mentioned in self-made classification. On the basis of stylistic context analysis of the media texts, the main conclusions are outlined.

Authors
Publisher
Российский университет дружбы народов (РУДН)
Language
Russian
Pages
313-340
Status
Published
Year
2018
Organizations
  • 1 Peoples Friendship University of Russia
Keywords
linguistics; manipulation; language manipulation; manipulative tools; mass media; news; media war; mass audience; лингвистика; манипуляция; языковая манипуляция; манипулятивные инструменты; средства массовой информации; новости; информационные войны; массовая аудитория
Date of creation
07.11.2019
Date of change
07.11.2019
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/53388/
Share

Other records