В статье рассматривается проблема онтологии музыки с целью выявить особенности восприятия и понимания музыкального искусства на индивидуальном и социокультурном уровнях. В результате философского анализа природы музыкального произведения и акта прослушивания авторы пришли к выводу, что музыка, воздействуя непосредственно на чувства (т.е. физически), сама является чистой формой и обнаруживает свое бытие во времени, как и сам человек; порождаемые же музыкой образы - результат работы мышления, группирующего музыкальный поток и наделяющего ее смыслом в куль-турно-эстетическом плане.
The article considers the problem of the ontology of music in order to identify the features of perception and understanding of musical art at the individual and socio-cultural levels. As a result of the philosophical understanding of the nature of the musical work and the act of listening, the authors concluded that music, acting directly on the senses (physically), is itself a pure form and discovers its being in time, as well as the man himself. The images generated by music are the result of the work of thinking that groups the musical stream and gives it a sense in cultural and aesthetic terms.