К вопросу об онтологии музыки

В статье рассматривается проблема онтологии музыки с целью выявить особенности восприятия и понимания музыкального искусства на индивидуальном и социокультурном уровнях. В результате философского анализа природы музыкального произведения и акта прослушивания авторы пришли к выводу, что музыка, воздействуя непосредственно на чувства (т.е. физически), сама является чистой формой и обнаруживает свое бытие во времени, как и сам человек; порождаемые же музыкой образы - результат работы мышления, группирующего музыкальный поток и наделяющего ее смыслом в куль-турно-эстетическом плане.

To the Question on Music Ontology

The article considers the problem of the ontology of music in order to identify the features of perception and understanding of musical art at the individual and socio-cultural levels. As a result of the philosophical understanding of the nature of the musical work and the act of listening, the authors concluded that music, acting directly on the senses (physically), is itself a pure form and discovers its being in time, as well as the man himself. The images generated by music are the result of the work of thinking that groups the musical stream and gives it a sense in cultural and aesthetic terms.

Publisher
Межрегиональная общественная организация "Фонд развития науки и культуры"
Number of issue
12
Language
Russian
Pages
141-147
Status
Published
Year
2018
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
Keywords
онтология; музыка; эстетика; философия искусства; музыкальное понимание; пространство-время; интерпретация; ontology; music; philosophy of art; aesthetics; musical understanding; space-time; interpretation
Date of creation
07.11.2019
Date of change
07.11.2019
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/51618/
Share

Other records