Концепция взаимного восприятия персон, занимающих позиции в иерархической структуре

Рассмотрены вопросы взаимного восприятия персон, занимающих позиции в иерар хической организационной структуре, занятой (некоторой) операционной деятельностью. Введены теоретические понятия и сформулированы положения, раскрывающие взаимосвязи индивидуального восприятия персонами друг друга. Установлены аспекты (стороны) восприятия, определены шкалы измерения и потенциальные значения аспектов восприятия. Выявлена значимость аспектов воспри ятия в зависимости от взаимного расположения позиций воспринимающей и воспринимаемой персон в иерархии. Сформулировано основное утверждением концепции: существенное содержание восприятия персоной А персоны В полностью исчерпывается тремя аспектами: личное (персональное) воспри ятие, социальное восприятие и профессиональное восприятие. Эти аспекты несводимы друг к другу.

The concept of mutual perception of persons in a hierarchy

The issues of mutual perception of persons holding positions in the hierarchical organizational structure engaged in (some) operational activities are considered. Theoretical concepts have been introduced and provisions have been formulated that reveal the interconnections of the individual perception of each other bypersons. Aspects (sides) of perception are established, scales of measurement and potential values of aspects ofperception are defined. The significance of aspects of perception is revealed depending on the relative positioning of the positions of the perceiving and perceived persons in the hierarchy. The basic statement of the concept is formulated: the essential content of perception by person A of person B is completely exhausted by three aspects: personal (personal) perception, social perception and professional perception. These aspects are not reducible toeach other.

Authors
Publisher
Редакция журнала Экономика и предпринимательство
Number of issue
12
Language
Russian
Pages
1120-1124
Status
Published
Year
2018
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN), Moscow, Russia
Keywords
организация; иерархия; персона; восприятие; аспекты; социальное; личное; профессиональное; organization; hierarchy; person; perception; aspects; social; personal; professional
Date of creation
07.11.2019
Date of change
07.11.2019
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/50635/
Share

Other records

Zainullin S.B., Zainullina O.A.
Экономика и предпринимательство. Редакция журнала Экономика и предпринимательство. 2018. P. 764-770