Изучение русского языка как иностранного: К вопросу об «этноориентированном преподавании»

В статье осуществлена попытка анализа позиций по отношению к этноориентированной методике преподавания в российской вузовской практике. Автор полагает, что на сегодняш-ний день сложились два основных противоположных подхода к данной методике. Отталки-ваясь от подходов к современным тенденциям в преподавании английского языка, автор рас-сматривает полярные точки зрения на практикуемую в некоторых российских вузах этноори-ентированную методику преподавания русского языка и делает вывод о необходимости более взвешенного подхода в отношении указанной методики. Не существует народа, живущего в пределах только одного государства, следовательно, возникает необходимость создания дис-куссионной площадки для обсуждения разных подходов.

THE STUDY OF RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE: DISCUSSIONS ABOUT ETHNIC ORIENTED METHODOLOGY

The article devoted to the analysis of linguists’ positions to teaching methods oriented to ethnic peculiarities in the practice of Russian high schools. The author believes that two main different approaches have developed to this ethnomethodology. Starting from approaches to current trends in English language teaching for foreigners, the author examines the polar points of view on the practice in some Russian universities the methodology of teaching Russian language and concludes that there is a need for a more balanced approach to the methodology. There are no people living within only one state, so there is a need to create a discussion platform to discuss two different approaches.

Publisher
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН)
Number of issue
2
Language
Russian
Pages
287-293
Status
Published
Volume
14
Year
2017
Organizations
  • 1 Peoples Friendship University of Russia
Keywords
этноориентированная методика преподавания РКИ; национально-ориентированная методика преподавания РКИ; “ethnomethodology”; the national-oriented methodology of teaching RFL; teaching methods oriented to ethnic peculiarities
Date of creation
30.10.2018
Date of change
25.11.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/27300/
Share

Other records