Обратная связь в исследованиях межличностного взаимодействия

В статье рассматривается проблема интерпретации и изучения обратной связи в межличностном взаимодействии. С точки зрения авторов обратная связь всегда фиксируется из рефлексивной позиции. Исследователь обратной связи изучает ее также из позиции рефлексии, но второго порядка, имея своим предметом определенную картину прямых и обратных процессов, а также возможной рефлексии этих процессов самим действующим. Применительно к переговорам социолога и заказчика это означает возможность точно понимать и рефлектировать цели, интересы, а также средства ведения переговоров, которыми пользуется другая сторона, и таким образом определить успешность переговоров.

The feedback in the studies of interpersonal interaction

The article examines the problem of interpreting and studying the feedback in interpersonal interaction as a result of some reflective position. A scientist interested in the feedback has to study the reflective positions as well and to consider their ‘second order’, i. e. to identify the object of his research as a certain number of direct and reverse processes together with their possible subjective representation. Considering the interaction of the sociologist with his customer, this means the necessity to correctly understand and reflect the goals, interests and negotiating tools of the other party that determine the success of negotiations.

Publisher
Российский университет дружбы народов
Number of issue
3
Language
Russian
Pages
207-215
Status
Published
Year
2014
Organizations
  • 1 Peoples Friendship University of Russia
Keywords
обратная связь; деятельность; рефлексия; переговоры; исследовательская позиция; деятель; the feedback; activities; reflection; negotiations; research position; an actor
Date of creation
22.10.2018
Date of change
23.03.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/17168/
Share

Other records