ЛИНГВИСТИЧЕСКАЯ ТЕОРИЯ И ВОПРОСЫ ПРАКТИЧЕСКОГО ПРЕПОДАВАНИЯ КИТАЙСКОГО ЯЗЫКА В ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧЕСКОМ АСПЕКТЕ

В статье предпринята попытка осмыслить возможности постижения лексико-семантических знаний китайского языка с учетом их типологического, формального и содержательного аспектов. Значительный акцент делается на необходимости осознания асимметрии в номинативном плане между лексическими знаками русского и китайского языков. Данный фактор рассматривается как основное препятствие на пути освоения сущностных особенностей изучаемого предмета - современного китайского языка. Возможности практической реализации поставленных задач иллюстрируются на примере одного китайского концепта.

LINGUISTIC THEORY AND ISSUES OF PRACTICAL TEACHING OF THE CHINESE LANGUAGE IN LEXICO-SEMANTIC ASPECT

The article examines the possibilities to acquire lexico-semantic skills of Chinese considering psychological, formal and meaningful aspects. The focus is made on the necessity to realize the asymmetry in the nominative aspect between the Russian and Chinese lexical signs, since it’s the main source of difficulties for the Chinese learners. The possibilities for practical realization of the assigned purposes are illustrated by the example of a certain Chinese concept.

Publisher
Общество с ограниченной ответственностью Издательство Грамота
Number of issue
3-1
Language
Russian
Pages
191-195
Status
Published
Year
2018
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
Keywords
лингводидактика; опора на цзы-концепты; linguo-didactics; taking zi-concepts as basis; specific features of the Chinese language; peculiarities of speech units and linguistic units; nominative and communicative functions; cognitive-semantic approach; formation of lexical skills; специфические черты китайского языка; особенности речевых и языковых единиц; номинативные и коммуникативные функции; семантико-когнитивный подход; формирование лексических навыков
Date of creation
20.10.2018
Date of change
20.10.2018
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/13535/
Share

Other records