АПОФАТИКА ХУДОЖЕСТВЕННОГО МИРА С. А. ЕСЕНИНА (О СТИХОТВОРЕНИИ "ПИСЬМО МАТЕРИ")

В статье ставится вопрос об апофатическом элементе в поэтике С. А. Есенина. Объектом исследования является известное стихотворение «Письмо матери» (1924), которое рассматривалось литературоведами, прежде всего, в контексте эпистолярной лирики, «цикла к родным». Однако именно это произведение значительно отличается и по форме, и на языковом уровне от стихотворений «Письмо от матери» и «Ответ». Языковые средства, лексемы «бредь», «сад», «дом», эпитетосочетание «несказанный свет» выводят читателя на архетипический, мифо-ритуальный уровень стихотворения. Апофатические состояния связаны также с эйдологией «иного царства» в поэтике С. А. Есенина. Метафизическое ощущение мира стало острее физического в переломную эпоху, что отчетливо проявилось в литературе, в которой одной из сквозных тем стала тема смерти. Идея смерти важна в русском фольклоре, она органична архаическим представлениям о мире - именно об этом поэт сам писал в философском трактате «Ключи Марии» (1918).

APOPHATICISM OF S. A. YESENIN’S ARTISTIC WORLD (ON THE POEM “A LETTER TO MOTHER”)

The article raises the question of the apophatic element in S. Yesenin’s poetic style. The object of the study is a well-known poem “A Letter to Mother” (1924), which was considered by literary critics primarily in the context of epistolary lyrics, “the cycle to the relatives”. However, it is this work that differs significantly both in the form and language level from the poems “A Letter from Mother” and “The Response”. Language means, the lexemes “бредь / delirium”, “сад / garden”, “дом / house”, the epithet combination “несказанный свет / indescribable light” lead the reader to the archetypal, mythological ritual level of the poem. Apophatic states are also associated with the eidology of the “other kingdom” in S. A. Yesenin’s poetic style. The metaphysical sense of the world became sharper than the physical one at a turning point, which was clearly manifested in literature, where one of cross-cutting themes was the theme of death. The idea of death is important in the Russian folklore, it is organic to archaic ideas about the world - the poet wrote exactly about it in the philosophical treatise “The Keys of Mary” (1918).

Authors
Publisher
Общество с ограниченной ответственностью Издательство Грамота
Number of issue
9-2
Language
Russian
Pages
252-255
Status
Published
Year
2018
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
Keywords
"Иное царство"; апофатика; "Other Kingdom"; apophaticism; S. A. Yesenin; mythological ritual space; folklore; С. А. Есенин; мифо-ритуальное пространство; фольклор
Date of creation
20.10.2018
Date of change
20.10.2018
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/13532/
Share

Other records