Речевое воздействие и речевая манипуляция (по данным ассоциативного эксперимента)

Статья посвящена проблеме манипулятивного воздействия рекламных текстов на языковое сознание подростка. В работе рассматривается влияние рекламы на ассоциативное поведение испытуемых, а также на усвоение ключевых слов рекламного текста и формирование устойчивых образов сознания у подростков. Эксперимент проводился на основе корпуса современных телевизионных видеороликов. В результате мы пришли к выводу, что эффективность рекламы зависит от ряда факторов, в том числе и от канала воздействия на реципиента. Для телевизионной рекламы характерна повторяемость ключевых слов или комплекса средств, тематически связанных с ключевым словом.

Verbal Influence and Verbal Manipulation (Based on the Data of the Associative Experiment)

The article is devoted to the problem of manipulative influence of advertising texts on the teenager’s language consciousness. The paper considers the influence of advertising on the associative behavior of subjects, as well as on the assimilation of keywords of the advertising text and the formation of stable images of adolescents’ consciousness. The experiment was conducted on the basis of modern television videos. As a result, we came to the conclusion that the effectiveness of advertising depends on a number of factors, including the channel of influence on the recipient. For television advertising is typical the frequency of keywords or a set of tools, thematically related to the keyword.

Publisher
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН)
Number of issue
1
Language
Russian
Pages
76-82
Status
Published
Volume
15
Year
2018
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN University)
Keywords
language consciousness; speech influence and speech manipulation; the effect of advertising texts on linguistic consciousness; associative experiment; языковое сознание; речевое воздействие и речевая манипуляция; воздействие рекламных текстов на языковое сознание; ассоциативный эксперимент
Date of creation
20.10.2018
Date of change
24.11.2020
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/11876/
Share

Other records

Raklov F.V.
RUDN Journal of Language Education and Translingual Practices. Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН). Vol. 15. 2018. P. 92-97