В статье освещается проблема взаимосвязи социального интеллекта педагога и социального интеллекта младшего школьника. Проведен эмпирический анализ данной проблемы, отражено влияние педагога на рассматриваемую взаимосвязь. Отмечается, что для эффективного развития социального интеллекта младших школьников, требуется высокая сформированность социального интеллекта и креативности педагогов, достаточная сформированность личностно-мотивационного аспекта их профессиональных способностей, высокий уровень готовности к педагогической деятельности. Так же обращается внимание на значимую роль психологической службы школы, в контексте деятельности педагогов по формированию социального интеллекта младших школьников, в частности отмечается значимость психологического сопровождения педагогов и детей.
The article deals with the problem of interrelation of social intelligence of a teacher and social intelligence of a younger schoolchild. The empirical analysis of this problem is carried out, influence of the teacher on the considered interrelation is reflected. It is noted that for the effective development of social intelligence of younger students, requires a high degree of social intelligence and creativity of teachers, sufficient formation of personal and motivational aspects of their professional abilities, a high level of readiness for educational activities. Attention is also drawn to the important role of the psychological service of the school, in the context of the activities of teachers on the formation of social intelligence of younger students, in particular the importance of psychological support of teachers and children.