POLITENESS STRATEGIES IN ALGERIAN AND RUSSIAN STUDENTS' REQUESTS

Due to cultural differences, politeness varies across cultures, resulting in the choice of politeness strategies used in communication. The present study explores the performance of the speech act of request by Algerian and Russian students focusing on politeness strategies and sociocultural factors that impact their choice. The findings revealed that Russian students adopt more indirect requests than Algerians. The study provides new data on the impact of socio-cultural factors on politeness strategies.

Из-за культурных различий вежливость варьируется в разных культурах, что проявляется в выборе стратегий вежливости. В исследовании рассматривается речевой акт «просьбы», осуществляемый алжирскими и русскими студентами с акцентом на стратегии вежливости и социокультурные факторы, влияющие на их выбор. Результаты показали, что в русском контексте просьба выражается более косвенно, чем в алжирском. Исследование предоставляет новые данные о влиянии социокультурных факторов на стратегии вежливости.

Authors
Publisher
Общероссийская общественная организация Российская ассоциация лингвистов-когнитологов
Number of issue
1-1
Language
English
Pages
138-142
Status
Published
Year
2024
Organizations
  • 1 RUDN University
Keywords
speech act of request; politeness strategies; classroom setting; socio-cultural factors; Algerian Arabic; russian; речевой акт «просьба»; стратегии вежливости; социокультурные факторы; русский; алжирский арабский
Date of creation
01.07.2024
Date of change
01.07.2024
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/111306/
Share

Other records

Smirnova Yu.B., Tutova E.V.
Когнитивные исследования языка. Общероссийская общественная организация Российская ассоциация лингвистов-когнитологов. 2024. P. 146-148