На сегодняшний день существует потребность в подготовке высококвалифицированных специалистов, которые обладали бы умениями понимания на слух англоязычной речи и эффективно использовали эти умения в профессиональной деятельности. Одним из путей обучения аудированию является научение будущих специалистов понимать и обсуждать информационные программы, переданные СМИ на иностранном языке. В статье обоснована актуальность использования сюжетов англоязычных теленовостей при обучении аудированию, предоставлено описание стадий обучения аудированию англоязычных теленовостей (АТН), определены цели каждой стадии и их содержание. Рассмотрены этапы работы с видеосюжетами теленовостей при обучении аудированию и приведены группы упражнений, используемых на каждом из этапов.
To date, there is a need to train highly qualified specialists who would have the ability to understand English by ear and effectively use these skills in professional activities. One of the ways of teaching listening is to teach future specialists to understand and discuss information programs transmitted by the media in a foreign language. The article substantiates the relevance of the use of English-language TV news stories in teaching listening, provides a description of the stages of learning to listen to English-language TV news, defines goals of each stage and their content. The stages of working with TV news videos when teaching listening are considered and groups of exercises used at each of the stages are given. In the article, we presented a methodology for working with a video of English-language news when teaching listening to English-language TV news.