Цель исследования - обозначить особенности реализации принципа дифференцированного обучения в процессе подготовки студентов к сдаче международных испытаний по французскому языку. Научная новизна состоит в том, что в статье рассматривается опыт подготовки к международным экзаменам по французскому языку DELF B2 и DALF С1 обучающихся по направлению "Международные отношения", обнаруживающие высокую заинтересованность в получении диплома, документально подтверждающего уровень общего владения иностранным языком. В результате выявлено, что следование принципам дифференцированного обучения позволяет преподавателю иностранного языка качественно включать в процесс подготовки к международным экзаменам аудиторные занятия дисциплины без ущерба для тех обучающихся, кто не претендует на получение диплома об успешной сдаче теста. В статье также представляется ряд методических рекомендаций по использованию дифференцированного обучения в рамках подготовки студентов-международников к сдаче международных тестирований.
The purpose of the study is to identify the features of the implementation of the principle of differentiated learning in the process of preparing students for passing international tests in French. The scientific novelty of the study lies in the fact that the article examines the experience of preparing for the international exams in French DELF B2 and DALF C1 of students in the direction of "International Relations", who show a high interest in obtaining a diploma documenting the level of general knowledge of a foreign language. The study solves a number of tasks, which include: studying the accumulated scientific experience of researchers and practicing teachers in the implementation of the principle of differentiated learning; a description of the effectiveness of this principle in organizing work to prepare students for international tests in French during the classroom time of mastering the discipline; presentation of their own pedagogical experience in organizing work on all types of speech activity of students in the direction of "International Relations", focused on preparing for testing DELF B2 and DALF C1. As a result, it was found that following the principles of differentiated learning allows a foreign language teacher to qualitatively include in the process of preparing for international exams classroom lessons of the discipline without prejudice to those students who do not claim to receive a diploma of successful passing the test. The article also presents several methodological recommendations on the use of differentiated learning in the preparation of international students for international testing.