В работе рассматривается формирование экологического сознания студентов и аспирантов технического вуза при взаимодействии с образовательной средой. Изучаются различные концептуальные подходы в понимании среды и взаимодействии среды и личности. Делается вывод о том, что в ходе этого взаимодействия наблюдаются двусторонние влияния, вызванные, с одной стороны, воздействием личности на среду под влиянием ее деятельности, а, с другой, изменениями личности под влиянием среды. В результате этого взаимодействия оформляется особая реальность, в которой представлены социокультурные, экономические, мотивационные, познавательные компоненты среды.
The paper considers the formation of ecological consciousness of students and graduate students of a technical university in the course of interaction with the educational environment. Various conceptual approaches are being studied in understanding the environment and the interaction between the environment and the individual. It is concluded that in the course of this interaction, bilateral influences are observed, caused, on the one hand, by the influence of the personality on the environment under the influence of its activities, and, on the other hand, by changes in the personality under the influence of the environment. As a result of this interaction, a special reality is formed, in which the socio-cultural, economic, motivational, cognitive components of the environment are represented.