В данной статье рассматривается вклад Михаила Михайловича Сперанского-просветителя, реформатора в становление и развитие родительской педагогики. Рассмотрены его педагогические воззрения, отслежены основные этапы становления М.М. Сперанского как политика, общественного деятеля педагога-реформатора, оказавшего большое влияние на развитие образования в России начала XIX века. Отмечена роль М.М. Сперанского как автора многочисленных учебников и статей в журналах, способствующих обновлению русского литературного языка. Особое место в статье отведено основам вопросам воспитания дочери М.М. Сперанского, ключевые идеи которого были заложены в основу родительской педагогики и позднее воплощены в работах педагога-просветителя и реорганизатора российской национальной системы образования.
This article examines the contribution of Mikhail Mikhailovich Speransky-educator, reformer in the formation and development of parental pedagogy. His pedagogical views are considered, the main stages of the formation of M.M. Speransky as a politician, a public figure, a teacher-reformer who had a great influence on the development of education in Russia at the beginning of the XIX century are tracked. The role of M.M. Speransky as the author of numerous textbooks and articles in journals contributing to the renewal of the Russian literary language is noted. A special place in the article is given to the basics of the education of the daughter of M.M. Speransky, whose key ideas were laid in the basis of parental pedagogy and later embodied in the works of the educator and reorganizer of the Russian national education system.