The article deals with the questions of forming foreign lexemic competence as a linguistic basis of communicative competence of students of speciality «Foreign language: two foreign languages». Basic concepts related to the lexemic side of learning a foreign language are disclosed, attention is paid to the lexemic component as the most important component of productive speech activities, the levels of forming lexemic competence as necessary stage of its gradual development are presented. The authors consider the main mechanisms of cluster teaching of the vocabulary of the English language, provide methods and techniques that can be applied by students themselves. This method permit you to memorize much more words using less time and less effort.
Статья посвящена вопросам формирования иноязычной лексической компетенции как языковой основы коммуникативной компетенции студентов специальности «Иностранный язык: два иностранных языка». Раскрываются основные понятия, относящиеся к лексической стороне обучения иностранному языку, уделяется внимание лексическому компоненту как наиболее важной составляющей продуктивных видов речевой деятельности, представлены уровни формирования лексической компетенции как необходимые стадии ее поэтапного развития. Авторами рассмотрены основные механизмы кластерного преподавания лексики английского языка, приведены приемы и методы, которые могут быть применены обучающимися самостоятельно. Данная методика позволяет запомнить гораздо большее количество слов, используя меньше времени и прилагая меньше усилий.