В статье анализируется история арабской литературы с раннего Средневековья до наших дней с точки зрения внешнего влияния на нее художественных систем иных словесных культур и традиций. Подробно рассматриваются две волны, которые привели к заметным в ней трансформациям и дали стимул для дальнейшего развития: персидская, которая пришлась на эпоху Аббасидского халифата и существенно разнообразила темы и поэтические жанры, и европейская начала XX в., результатом которой стало стремительное освоение арабскими писателями жанра классического романа в европейском понимании и эстетики социального реализма, а затем приемов постмодернизма. Вместе с тем исследователи обращают внимание на то, что арабская литература всегда была самобытна благодаря тому материалу, который она отражала, и изображаемым типажам героев. С середины XX в. в ней начали усиливаться тенденции формальной «арабизации» - обращения к средневековому наследию и устному народному творчеству, а в последнее время - к фольклору.
The article aims to carry out an analysis of the history of Arabic literature from the Early Middle Ages to the present day from the perspective of the external influence of artistic systems of other verbal cultures and traditions on it. It makes an attempt to consider in detail two waves, which led to noticeable transformations in it and provided an incentive for further development - the Persian one, which fell on the era of the Abbasid Caliphate and significantly diversified themes and poetic genres, and the European one at the beginning of the 20th century, which resulted in the rapid development of the classical genre by Arab writers, their novels in the European sense and the aesthetics of social realism, and then the techniques of postmodernism. Having studied the history of Arabic national literature with due regard to a number of external influences and the reverse process of Arabization, the authors of the article come to the conclusion that Arabic literature has always been original due to the material being reflected and the characters being portrayed, and the trend of formal "Arabization" by appealing to the medieval heritage and oral folk art has been intensifying since the middle of the 20th century.