PERSPECTIVES OF USING FREE ASSOCIATION TEST IN THE METHODOLOGY OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES

The problem of mutual misunderstanding between native speakers of different cultures often takes place because of the differences in national and linguistic consciousnesses of communicants. It explains the interest of representatives of various scientific fields, psycholinguistics in particular, in the study of linguistic consciousness and the identification of common and specific features in the vision of the world by carriers of different cultures. This work pays special attention to the lexical component, since it is the lexical and semantic components of linguistic competence that help to understand the national culture, provide knowledge of the national and cultural connotations of words that contributes to the formation of intercultural competence, and as a result, successful intercultural interaction. The article examines in detail such a model of teaching vocabulary as lexical semantic associations that contribute to the formation of the semantic component of language competence, it also introduces the results of the association test and possible ways of semanticizing foreign lexical material in the classroom, which can significantly contribute to success in intercultural communication.

Проблема взаимного непонимания носителями различных культур зачастую обусловлена различиями национальных и языковых сознаний коммуникантов. Этим объясняется интерес представителей различных научных направлений, в частности психолингвистики, к изучению языкового сознания и выявлению общего и специфичного в национальных образах мира. В данной работе особое внимание уделяется лексическому компоненту, так как именно лексический и семантический компоненты языковой компетенции служат пониманию национальной культуры, а знание национально-культурных коннотаций слов способствует формированию межкультурной компетенции, и как следствие, успешному межкультурному взаимодействию. В статье подробно рассматривается такой вариант модели обучения лексике, как лексические смысловые ассоциации, способствующие формированию семантического компонента языковой компетенции, приводятся результаты проведенного ассоциативного эксперимента и возможные способы семантизации иноязычного лексического материала на занятии, что в значительной мере может способствовать успеху в межкультурной коммуникации.

Авторы
Monakhova E.V. 1 , Sokolova E.E.2 , Malakhinova E.A.3
Издательство
Некоммерческое партнерство Национальное Объединение Преподавателей Иностранных Языков Делового и Профессионального Общения в сфере бизнеса
Номер выпуска
47
Язык
Английский
Страницы
81-107
Статус
Опубликовано
Год
2022
Организации
  • 1 RUDN University
  • 2 Московский государственный педагогический университет
  • 3 MIPT
  • 4 Accent Language Center
Ключевые слова
language consciousness; associations; association test; kinship terms; teaching foreign languages; языковое сознание; ассоциации; ассоциативный эксперимент; термины родства; преподавание иностранных языков
Цитировать
Поделиться

Другие записи

Мадинян Е.И.
Вопросы прикладной лингвистики. Некоммерческое партнерство Национальное Объединение Преподавателей Иностранных Языков Делового и Профессионального Общения в сфере бизнеса. 2022. С. 108-127